Asi každý, kdo měl možnost si někdy splnit sen a pořídit úplně novej bajk, řešil dilema, co všechno udělat pro to, aby stroj vydržel jako ze showroomu co možná nejdýl. Naprosto přirozenej a zcela legitimní pocit šťastnýho majitele, kterej do nový hračky většinou investoval mnohaletý úspory a plánuje si bajk minimálně několik let náležitě užívat. A protože nejsem jedinej, kdo si za poslední roky v tý naší squadře tuhle radost dopřál, házím do placu jeden z tipů, kterej stojí za zvážení.

Většina nových motorek bohužel ustupuje od toho nejdokonalejšího designu přístrojovky, to jest kombinace analogovýho otáčkoměru s digitálním rychloměrem. Vývoj jde holt kupředu a budoucnost je v TFT displejích – ať už těch levnějšich monochromatických, tak po ty špičkové plně barevné. Jenže s tím se často pojí problém, kterej známe třebas z užívání mobilů – povrch těchhle přístrojovek je pochopitelně mnohem náchylnější na mechanický poškození, třebas od nevhodnýho přívěsku na klíčích apod.

I když jsem osobně nikdy problém tohohle charakteru na předchozích bajcích neřešil, přesto už několik let používám právě ochranný folie na displej. Je to otázka pár stokorun, na ebayi je toho mraky – v podstatě je úplně jedno, kterou pořídit. Osobně mám dobrou zkušenost s produkty značky SPEEDO ANGELS, protože u nich je možný v jednom balení objednat rovnou dvě varianty folie – lesklou standardní, anebo matnou antireflexní. U analogu (např. BMW S1000R) to nemá cenu řešit a standardní čirá folie bohatě stačí, ale u TFT displejů už se vyplatí vyzkoušet i matnou verzi. Důvod je jednoduchej – velký TFT jsou na přímým slunci občas hůř čitelný právě kvůli vysokýmu lesku (odrazu) slunce atp., což matná varianta dost elimunuje.

Folii už jsme vyzkoušeli na vícero bajků, ať už třebas na zmíněným báwu, tak třebas na Oužanovic Yamaze XSR900, nebo na Teddyho Traceru 900GT a je to super. Poslední bajk, na kterej jsme to flákli je aktuálně můj Tučňák, na kterýho jsem poprvý osobně vyzkoušel právě matnou variantu. Oužán má na svým XSR taky matnou, ale přece jen full TFT displej je na Tuonu trochu jinde než monochrom u XSRa, tak jsem se trochu bál, jestli to bude třebas hůř čitelný apod., ale obavy úplně zbytečný.

BMW S1000R clear verze
Yamaha XSR900 Antireflexní verze

Jediný co, že zcela překvapivě folie u modelu pro Aprilii není úplně dokonale přesná co do tvaru se týče, ačkoli předchozí varianty byly dokonalý.. ale je to patrný jen skutečně z blízka, takže to asi nemá vubec cenu řešit.

Tuono V4 Antireflexní verze

Co instalace? Easy.

Předně, vždy instalujte mokrým způsobem!!! Je to snazší a o dost líp eliminujete případný chyby v umístění. Dejte si čistou vodu s kapkou Jaru do sprejovače, nastříkejte jak povrch displeje, tak opačnou (lepivou) stranu folie a přiložte na povrch budíku. Vycentrujte tak, aby folie seděla naprosto perfektně, nechte taka 5 minut v klidu (zamezíte tím samovolnýmu pohybu při vyhánění možných bublin), pak vemte kartu nebo suchej hadřík a vytlačte příípadný bubliny – a hotovo. Anebo přijeďte na V2 základnu a aplikujem společně 😉

Tak snad tohle někomu pomůže při rozhodování, čím na začátku sezóny ještě dovybavit stroj! 😀