Protože většina z nás nemá mašinu jako cestovní spotřebák a pořizuje si ji hlavně pro radost, není až tak neobvyklé, že si ji tudíž chce maximálně přizpůsobit k obrazu svému. Ať už se jedná o individuální tuzing formou bastlení ruzných extra nestandardních vychytávek (blinkry, vejfucky, držáky spz, polepy atd.), nebo třebas snadno zapamatovatelnou registrační značku. A tomu se teď budeme trochu víc věnovat, protože byrokratický peklíčko už někteří z nás úspěšně absolvovali, ale popsání konkrétnějšího postupu zatím nikde moc k vidění není..

Osobně zastávám názor, že pořizovat si individual spz na auto jsou vyhozený peníze. Jednak to člověka stojí 2 Masaryky, a druhak patřím do skupiny, která auto bere víceméně jako spotřební věc.

Ne tak motorka.

Předně, jedná se o záležitost, kterou si většina z nás pořizuje a) neb může a chce, b) pro radost, c) na dlouhou dobu (pokud možno). Registračka na přání je taky o polovinu levnější, protože nežijeme v Indii, a tudíž naštěstí ještě na bajcích nemusíme vozit espézetku i vepředu.

Výhody či nevýhody značky na přání asi nemá cenu rozebírat, pro někoho to je zbytečná demence (což u značek typu “VY KURM1” nebo “IM D3BIL” lze pochopit), pro jiného vrchol individuality.

Hodně z nás to ale bere i z té praktické stránky, protože pořízením značky na přání se stáváte držitelem něčeho, co je (až do ztracení či odcizení) trvalé a prakticky doživotní. Jinými slovy, značka vám zůstane i v okamžiku, kdy starej stroj prodáte a pořídíte novej, protože je takzvaně PŘENOSITELNÁ. Což i s ohledem na věkem se blížící sklerotické obtíže rozhodně není na škodu, páč odpadne nutnost memorování nových číslopísmových kombinací, žeano 😉

Smyslem tohohle článku je tedy hlavně popsat postup, jak správně pořídit SPZ na přání, a následně jak tuhle značku v pořádku převést ze starého stroje na nový.

1. POŘÍZENÍ INDIVIDUÁLNÍ SPZ

Doražte na jakýkoli obecní či městský úřad s rozšířenou působností spravující dopravní agendu, a to s vyplněným formulářem “Žádost o přidělení – rezervaci RZP”

S sebou si vezmeš jenom velký techničák od motorky, na kterou chceš RZP umístit, občanku a peníze na uhrazení správního poplatku (5.000,- Kč). Značku si nemusíš hned pořizovat, ale můžeš si jí i rezervovat, což je dobré v případě, že např. ještě nemáš motorku vybranou, nebo si nejseš jistý textem apod. Rezervace je možná na 6 měsíců, poplatek je tuším 5 stovek. Každopádně – pokud si jí objednáš ihned a na místě uhradíš poplatek, do formuláře se rovnou vzdáš práva na odvolání. Úředník pak okamžitě od stolu zadá pokyn k výrobě, a ty v horizontu obvykle cca 14ti dnů (i dříve) budeš následně vyzván k vyzvednutí nové značky.

Při vyzvedávání značky nezapomeň na to, abys měl s sebou a) velký i malý techničák, b) zelenou kartu, c) starou SPZ (!!), d) vyplněnou “Žádost o zápis změn údajů..”

Pak už jen dát vědět adminovi V2, že potřebuješ pořádnou podložku pod SPZ a hotovo 😀 😉

2. PŘEVEDENÍ JIŽ EXISTUJÍCÍ RZP NA JINÉ VOZIDLO

Tenhle odstavec se bude týkat modelové situace, kdy RZP už na bajku máš, ale protože jsi ho právě prodal, potřebuješ z něho RZP odejmout:

V tomto případě je situace komplikovanější než u standardního prodeje mašiny, protože pokud o značku nechceš přijít, nemůžeš zplnomocnit kupujícího k vyřízení všech formalit týkající se převodu vozidla, ale musíte na úřad zajít společně. Což v praxi většinou znamená, že ještě s původní RZP absolvujete taky evidenčku. Pak teprve půjdete na úřad. Samotné přehlášení pak funguje naprosto standardně, kdy vyplníte formulář “Žádost o zápis změny vlastníka…”. Vemete s sebou samozřejmě kupní smlouvu, techničáky, zelenou kartu a doklad o provedené evidenčce.

POZOR!!

O svém záměru ponechat si RZP musíte verbálně a pokud možno HODNĚ HLASITĚ úředníka informovat, protože jinak bude automaticky postupovat způsobem, kdy RZP na motorce ponechá!!!! K tomuto úkonu se nevyplňuje žádný jiný formulář, pouze se do výše uvedené žádosti připíše do kolonky “jiný doklad k silničnímu vozidlu” něco ve stylu “odejmutí RZP do rezervace” nebo “vystavení nové RZ a ulozeni RZP”, prostě aby orgán vše pochopil. Následně uhradíte správní poplatek a fertig. Jenom upozornění – ofoťte si velký techničák od prodávané motorky, protože žádný jiný doklad o tom, že máte v depozitu schovanou RZP nedostanete!!

Druhý úkon, který pak učiníte je, že s velkým a malým techničákem, zelenou kartou, starou SPZ, s vyplněným formulářem “Žádost o zápis změn” (viz výše) a fotokopií starého techničáku prodané motorky strčíte hlavu do stejnýho okýnka a mile úředníkovi oznámíte, že chcete vyměnit SPZ na novým bajku za tu, kterou už u nich na úřadě uloženou máte. Opět bacha – tento úkon musíte udělat na stejném úřadě, na kterém jste RZP ukládali!!! Úřady si ty uložené značky mezi sebou nepředávají. Následně uhradíte poplatek a hotovo.

Drobná rada, pokud nechcete úředníky nasrat – nehovořte o RZP v “depozitu” (ačkoli svojí značku u nich máte uloženou), ale nazývejte to “značkou v rezervaci” 😉 A taky nedávejte skrz okýnko úplatky, úředníci jsou paranoidní a zbytečně se tak budete o bonboniery, klobásy či sadu hajzlpapírů přetahovat, což nevypadá na těch bezpečnostních kamerách zrovna reprezentativně 😀 😉

3. PŘEVEDENÍ JIŽ EXISTUJÍCÍ RZP NA ÚPLNĚ CIZÍ VOZIDLO

I tahle možnost jde. Modelová situace: prodal jsem motorku, mám svoji RZP v depozitu. Má nová motorka je z nějakého důvodu ve vlastnictví někoho jiného (manželka, strejda, zaměstnavatel, majetek firmy apod.

V těchto případech postačí, aby ses stal byť jen na 10 minut “provozovatelem” vozidla. Pak si jen necháš podepsat souhlas vlastníka s tím, že ten nemá problém se změnou spz (podpis nemusí být ověřený). Pak už jen vyplníš formulář “Žádost o zápis změn” a dále postupuješ analogicky jak již bylo popsáno ve čtvrtém odstavci čl. 2.

Ale POZOR – v okamžiku, kdy umístíš značku na CIZÍ vozidlo, přestáváš být osobou oprávněnou se značkou manipulovat! Značka v ten okamžik bude vázána na konkrétní motocykl a tudíž přechází na jeho majitele. To znamená, že jediný způsob, jak značku zpátky získat je stát se v budoucnu VLASTNÍKEM motorky, na kterou jsi RZP převedl. Jinak už jí zpátky do dispozice nedostaneš.

A opět drobné upozornění – pokud budeš činit změnu v provozovateli, musíš doložit i protokol o provedené evidenčce (nesmí být starší víc než 30 dnů).

No a to je všechno, přátelé. On celý ten proces není až tak komplikovaný jak by se mohlo zdát, ovšem to člověk zjistí až potom, co si tím peklem sám projde. Proto doufám, že těch pár řádků tady někomu trochu tu případnou peripetii ulehčí.

A samo netřeba připomínat, že jakákoli RZP začínající V2 automaticky dostává gangovej luxus podtácek, aby byl efekt dokonalej 😉 😀 😀 😀